fbpx

تركيبات الزيركون مميزات و أضرار

الابتسامة من أهم عوامل القبول والانطباعات الأولى في التعامل مع الأشخاص، وأكيد الأسنان بشكلها الطبيعي والصحي بتساعدك تحقق ده بشكل مثالي.
ولأن الأسنان ليها دور كبير تاني غير الشكل الجمالي زي إنها بتساعدك تتكلم بثقة بسبب وضوح مخارج الحروف والقدرة على أكل ومضغ كل أنواع الطعام، كان هدف طب الأسنان زمان ودلوقتي المحافظة على كل الفوائد دي وتعويض أي خساير بتحصل لأياً كانت الأسباب. سواء كانت الخساير دي التصبغات والبقع والتسوس والكسور أو تشققات وفقدان الأسنان.
من أهم علاجات الأسنان المستخدمة حالياً هي تركيبات الأسنان بأنواعها الكتير سواء بورسلين، تركيبات معدنية، الريزن، إي – ماكس (E-MAX)، الفولاذ وطبعا تركيبات الزيركون.

إيه هي تركيبات الزيركون؟

نصائح من دكتور أسنان في القاهرة للاعتناء بصحة الأسنان - توقف عن طحن الأسنان.

إيه هي تركيبات الزيركون؟

تركيبات الزيركون من المعادن القوية والمتينة جداً عشان كده الدكاترة بتستخدمها بشكل كبير في تلبيسات الاسنان لأن الزيركون بقوته و صلابته بيبقى سبب في إن الأسنان ميحصلهاش أي ضرر بسبب المضغ وكمان لأن تركيبات الزيركون بتشبه جداً الأسنان الطبيعية.

تركيبات الزيركون بتتكون من إيه؟

نصائح من دكتور أسنان في القاهرة للاعتناء بصحة الأسنان - توقف عن استخدام الأسنان كأدوات.

مادة الزيركون أو المعروف باسم الزركونيا (تيجان زركونيا) مصنوعة من أكسيد الزركونيوم الرباعي وهو عبارة عن أكسيد معدني على هيئة مسحوق و لونه أبيض زي معظم المواد المستخدمة في تيجان أو تركيبات الاسنان.
الزيركون بشكل أساسي بيتكون من الزركونيوم وده عبارة عن معدن ليه تقريباً نفس مواصفات وخصائص مادة التيتانيوم (قوي جداً وخفيف الوزن)
الدكاترة بتعتبره الزيركون مكون مناسب جداً لأسباب كتيرة منها إنه غير نشط كميائياً، آمن بشكل كبير جداً، مقاوم للأكسدة، صلب جدا ومقاوم للتآكل ولأسباب وفوايد كتير هنتكلم عنها بالتفصيل.

نصائح من دكتور أسنان في القاهرة للاعتناء بصحة الأسنان - توقف عن استخدام الأسنان كأدوات.

امتى اعرف إني محتاج لتركيبات الزيركون ؟

نصائح من دكتور أسنان في القاهرة للاعتناء بصحة الأسنان - توقف عن طحن الأسنان.

امتى اعرف إني محتاج لتركيبات الزيركون ؟

بتحتاج تركيبات الاسنان بشكل عام لأكتر من سبب لكن الأسباب اللي هقولهالك هنا لا تغني عن إنك تستشير دكتور اسنان مناسب ومنها هيقدر يحدد هل تركيبات الاسنان أنسب حل بالنسبالك ولا زراعة الاسنان ولا ابتسامة هوليود مثلاً وغيرها من العلاجات اللي ممكن تكون مشتركة في علاج جزء من مشكلة معينة، للأن كل حالة أسنان ليها نوع العلاج الأفضل ليها. لكن هنا أنا هقولك على بعض العلامات والأسباب اللي ممكن تخليك محتاج لتركيبات الاسنان:

  • D وجود بقع وتصبغات في أسنانك ومأثرة على شكل أسنانك بالسلب وانت بتدور على ابتسامة مشرقة وطبيعية.
  • Dوجود تشوهات في أسنانك سواء تشققات أو أسنان مكسورة.
  • D فقدت سِنَّة أو أكتر من أسنانك والدكتور حدد إن الحل الأنسب ليك هو تركيبات الاسنان.
  • Dفيه تجاويف بين أسنانك وأثرت بالسلب على شكل الأسنان وكمان أثرت على صحة الفم واللثة بسبب تراكم البكتيريا وبقايا الطعام في التجاويف والفراغات الموجودة.
  • Dوجود تآكل في أسنانك بتدور تعالجها ومحتاج تحافظ على باقي الأسنان المحيطة بالأسنان اللي فيها مشكلة.
  • Dحماية الاسنان الضعيفة أو المكسورة من السقوط (الفقدان بشكل كامل)

تقدر دلوقتي تحجز كشف في تركيبات الأسنان مع أحد دكاترة عيادة وايت اند برايت White & Bright Dental Center المتخصصين وتعرف حالتك محتاجة مناسب ليها تركيبات ولا لا وهتكلفك كام.

13 فايدة وميزة لتركيبات الزيركون

فوائد ومميزات تركيبات الزيركون كتيرة جداً بعضها مشترك بينها وبين باقي أنواع تركيبات الأسنان وبعضها بتتفرد أو بتتميز بيه لوحدها.

  • Dمن أهم مميزات تركيبات الزريكون إنها شديدة الصلابة والمتانة (أقوى خمس مرات من الخزف)، بالتالي بتدوم لأطول فترة ممكنة.
  • Dسهل لو انت قررت تغير شكلها ولونها لأنها سهلة التعديل.
  • Dلونها أبيض بالشكل اللي بيخليها قريبة جداً من شكل الأسنان الطبيعية.
  • Dفي العادي ودكتور الاسنان بيركب الاسنان بيضطر يزيد طبقة أو جزء من مينا الاسنان عشان يقدر يثبت التركيبة، تركيبات الزيركون بتتميز بإنها عشان تتركب بيشيل الدكتور جزء بسيط جداً من مينا الأسنان.
  • Dتركيبات الزيركون مفيهاش فلزات في مكوناتها عشان كده بتناسب جداً الناس اللي عندها حساسية من الفلزات عن التركيبات المعدنية مثلاً.
  • Dمش بتغير لون اللثة خصوصاً للون الداكن أو اللون الأسود زي بعض التركيبات اللي فيها معدن.
  • Dتركيبات الزيركون كمان من أهم فوايدها إنها آمنة جداً وغير نشطة كميائياً فبالتالي مش بتتفاعل مع أي جزء من أجزاء الفم.
  • Dبتتحمل ضغط عالي جداً مع مضغ الطعام ومش بتتفتت أو بتتشقق بسهولة.
  • Dلأن تركيبات الزيركون بتتطابق بشكل حيوي مع أنسجة الفم بالتالي الجسم مش بيرفضها ولا بتسبب مشاكل.
  • Dمقاومة لدرجات الحرارة الباردة والسخنة عشان كده مش بتسبب حساسية أو ألم ولا التهابات.
  • Dسريعة التنفيذ فممكن جداً تتعمل كلها في زيارة واحدة للدكتور.
  • Dتركيبات الزيركون مش بتحتاج لحشو معدني (قاعدة معدنية) للحفاظ على صلابتها أو قوتها.
  • Dمش بتسبب أي روايح كريهة في الفم أو مشاكل في اللثة.

(تقدر من هنا  تحجز كشف في تركيبات الاسنان في عيادتنا وايت اند برايت White & Bright Dental Center مع دكاترتنا المتخصصين وتعرف حالتك هتتكلف كام قبل ما تحجز)

أهم 3 عيوب أو أضرار تركيبات الزيركون

  1.  أحياناً بسبب إن تركيبات الزيركون شديدة الصلابة والقوة بتتسبب في ضرر ممكن يؤدي لتآكل الأسنان المقابلة  في الفك المقابل للتركيبة.
  2.  لو محافظتش على الزيارة والمتابعة الدورية مع دكتور الاسنان ممكن يحصل تسوس أو تلف في السن الموجود تحت التركيبة وده مش هيبان غير لو التركيبة اتشالت. عشان كده بنصح أنا وزمايلي الدكاترة في عيادة وايت اند برايت White & Bright Dental Center المريض بإنه يحافظ على المتابعة الدورية مع الدكتور لإتمام الخطة العلاجية بأنسب شكل وأفضل طريقة.
  3. أحيانا بعض الناس بتعتبر ارتفاع سعر تركيبات الزيركون واحدة من العيوب لكنها في الواقع حتى لو سعرها أغلى من بعض التركيبات إلا إنها استثمار طويل المدى لو تم الاعتناء بيها والمحافظة عليها بالشكل المستمر والمناسب (الاعتناء بنظافة وصحة الأسنان بشكل عام مع التركيبة).

    الأنواع المستخدمة في تركيبات الزيركون

    من أشهر الأنواع المستخدمة في تركيبات الزيركون الشفاف والزيركون الصلب

    الزيركون الشفاف الزيركون الصلب
    بيتميز طبعاً بمظهره الجمالي عشان كده بيكون مناسب للأسنان الأمامية، من أقوى أنواع التركيبات و بيستخدم لما يبقى فيه حاجة لتصحيح وضع الأسنان. زي بالظبط ما واضح من اسمه بيتميز بإنة صلب جداً وقوي. ملائم للأسنان اللي اتعرضت لعلاج الجذور. بالإضافة لإنه بيحافظ على الأسنان الضعيفة ومش بيتضرر من الضغط أثناء المضغ عشان كده أحياناً بينصح الدكاتره باستخدامه في الأسنان الخلفية.

    أهم الأسئلة الشائعة عن تركيبات الزيركون

    إيه اسعار تركيبات الزيركون؟

    اسعار تركيب الاسنان فى مصر 2023
    تتراوح تكلفة تركيب الاسنان في مصر بين 65$ الي 150$ على حسب إيه انواع تركيبات الاسنان المستخدمة وإيه ودرجة كفاءة دكتور تركيب الاسنان المعالج والمتخصص.
    مقارنةً بدولة تركيا اللي بتتراوح اسعار تركيب الاسنان فيها من 190$ الي 400$
    او امريكا اللي فيها بتبدأ اسعار تركيب الاسنان في المتوسط من 800$ الي 1500$

    من هنا تقدر تعرف مقارنة اسعار تركيبات الاسنان سواء الزيركون ، البورسلين أو الـ EMAX في مصر وفي عيادة وايت اند برايت White & Bright Dental Center

    اخر مقالاتنا