fbpx

خطورة زراعة الأسنان لمرضى السكر! (والبديل)

فقد الأسنان مشكلة تأثيرها كبير على معظم تفاصيل الحياة اليومية زي الأكل والشرب والكلام ده غير مشاكلها العضوية في اللثة وفي الفم عموماً.

عشان كده يمكن أول حل بييجي في دماغك لكل المشاكل دي هو تعويض الفقد ده بتركيبات الاسنان لو سِنة واحدة أو زراعة الاسنان لو أكتر من سنة.

وفيه أكتر من سبب يخليك تتراجع عن فكرة زراعة الاسنان، أهمهم نسبة الخطورة، بس حالياً بسبب التقدم التكنولوجي بقى معروف كمان إن نسبة نجاح عملية زراعة الاسنان بتعدي الـ 95% (طالما على إيد دكتور متخصص وفي عيادة موثوقة)، طيب ده في حالة الشخص العادي… لكن مريض السكر؟ هل ينفع يزرع أسنانه؟ وهل فيه نسبة نجاح للعملية؟ ولو النسبة قليلة إيه الحل البديل؟
ده اللي هنتكلم عنه بالتفصيل في المقال ده.

هل ينفع مريض السكر يزرع أسنان؟

خليني من البداية كده أطمنك إنك مش محتاج تدور على حل بديل، و آه ينفع تزرع أسنان ونسبة نجاح عملية زراعة الاسنان كبيرة كمان وتكاد تكون نفس نسبة نجاح الشخص العادي أو أقل حاجة بسيطة طالما السكر متحكم فيه، ولو مش متحكم فيه نسبة النجاح بتكون عالية بردو من 85 لـ95% وهقولك كل اللي مطلوب منك عشان تحقق ده في باقي المقال.

ازاي مرض السكر بيأثر على صحة الأسنان؟

مرض السكر مع الأسف من الأمراض اللي بتأثر بشكل كبير على اللثة والفم، فبسبب إنه بيقلل من قدرة الجسم على مقاومة العدوى ، وده بيأدي لالتهابات في اللثة، وبيزود كمان احتمالية الإصابة بتسوس الأسنان نتيجة لإنه بيأثر على انتاج اللعاب في الفم وبيسببله الجفاف وده بيخلي الأصنان تصاب بالتسوس أسرع، ده غير كمان إنه بيأخر أو بيطول فترة الشفاء وغيرها من النتايج اللي بتسبب مشاكل في الفم، وخلينا نقول إن المشاكل دي بتحصل كتير في حالة لو المريض مش متحكم في السكر عنده…

ازاي تتحكم في مرض السكر؟

قبل أي حاجة مهم تتابع مع دكتور كل فترة عشان تتطمن على صحتك وعشان تتابع مستوى السكر في الدم وتلحق أي مشكلة في بدايتها، وهقولك على بعض النقط اللي محتاج تعملها عشان تحافظ على صحتك من المشاكل الناتجة عن عدم اتزان السكر ومنها:

  • الامتناع عن التدخين، وده لأنه بيسبب مضاعفات لمستوى السكر غير باقي الأمراض اللي مرض السكر بيقلل مقاومة الجسم ليها مع الأسف.
  • ممارسة الرياضة بشكل منتظم، حاول متقلش عن 150 دقيقة في الأسبوع.
  • حافظ على نظام غذائي صحي مفيهوش سكريات وعصاير محلاة وقلل من الأغذية المصنعة بشكل عام.
  • الاهتمام بصحة ونظافة القدمين، اتأكد طول الوقت من عدم إصابتهم بأي فطريات أو جروح.
  • التحكم في الوزن، لو وزنك زايد حاول تخس والنقطة التانية والتالتة هتساعدك على ده.

ازاي تتحكم في السكر في فترة زراعة الاسنان؟

أثناء فترة الزراعة (قبل وأثناء وبعد) كل النقط الي اتكلمنا فيها في الجزء اللي فات مطلوبة طبعاً مع أهمية عمل الفحوصات الدورية، وقياس السكر بشكل مستمر، لدرجة إنك وانت رايح عيادة الأسنان ممكن تاخد معاك جهاز قياس السكر 

ومن أهم الحاجات المطلوبة منك هو الالتزام بتعلميات الدكتور سواء الأدوية أو الروتين اليومي للاعتناء بالأسنان وبالسنة المزروعة.

(احجز استشارة مجانية مع دكاترة عيادة وايت اند برايت  White & Bright Dental Center قبل الكشف واتأكد من فريقنا الطبي إيه المطلوب منك بالظبط)

هل فيه أدوية تتعارض مع زراعة الاسنان؟

فيه بعض الأدوية بتكون مش مناسبة مع الجراحة لأنها وارد تسبب نزيف زي الأسبرين أو كلوبيدوغريل (Plavix) وأدوية ضغط الدم اللي بتأثر على التئام الجروح وغيرهم، لكن بتختلف لكل حالة صحية، عشان كده ضروري جداً تبلغ الدكتور بكل الأدوية اللي بتاخدها واللي وقفتها من فترة قليلة وكل تاريخك الطبي، وهو هيقولك لو فيه دواء معين مهم تاخد ليه بديل أو توقفه أو غيره، وهنا كل اللي عليك إنك تختار دكتور أسنان مناسب وعنده كفاءة وخبرة، وهقولك ازاي تختاره في آخر المقال.

إيه العوامل اللي بيتوقف عليها نجاح العملية؟

إيه العوامل اللي بيتوقف عليها نجاح العملية؟

من أهم العوامل اللي بيتوقف عليها نجاح عملية زراعة الاسنان:
1- التحكم في مستوى السكر (بالنسبة لمرضى السكر).
2- وجود كمية مناسبة من عظام الفك تناسب العملية (غرس السنة).
3- تكون العملية في عيادة أسنان موثوقة ودكتور أسنان متخصص على قدر كبير من الكفاءة والخبرة في زراعة الاسنان.

ازاي تختار عيادة أسنان أو دكتور زراعة أسنان؟

أهم العوامل اللي مهم تدور عليها في الدكتور مش شهرته، لكن كفائته وخبرته واهتمامه بالتعقيم ومراعاته لوقتك، وتعامل الفريق الطبي معاك في العيادة، في المقالين دول هتعرف كل العوامل اللي تختار على أساسها الدكتور والعيادة وازاي تعرف كل عامل من قبل ما تروح للدكتور.

في النهاية حتى لو كنت مريض سكر مهم جداً تعوض السنة المفقودة سواء عن طريق الزراعة أو التركيبات، لإنك لو سبت أسنانك كده هتكون بتعرضها أكتر للإصابة بالفطريات والالتهابات وانكماش الفم وعظم الفك وغيرها من المشاكل اللي انت في غنى عنها، وكل اللي عليك إنك تستشير الدكتور المناسب وهيساعدك في اختيار أنسب حل لمشكلة أسنانك حسب حالتك الصحية.

الاسئلة الشائعة

هي السنة المزروعة بتبوظ او بتسوس ؟

السنة المزروعة زي السنة الطبيعية من ناحية احتياجها للعناية والنظافة، لكن التسوس مش بيحصل في الزرعة نفسها لأنها بتهلك مثلا أو بتبوظ بعد فترة، لكن هناك عادات لو مارستها باستمرار من المؤكد أن يحصل تسوس:

  1. لو مش مهتم بصحة فمك، سواءاً كان باستخدام الفرشاة المناسبة لأسنانك أو المعجون أو المضمضة.
  2. لو كنت مدخن وبشراهة ومش قادر تبطل تدخين.
  3.  بتاكل سكريات بشراهة.
  4. بتشرب مشروبات غازية بشكل يومي وكبير.

كل العادات رغم صعوبة الاستغناء عنها إلا أن فعلها بيسبب التهاب في اللثة، والتهاب اللثة بيتحول بسرعة لالتهاب العظم، ومنه إلى تآكل في عظام الفك اللي مع الأسف غير ممكن علاجه إلا بعملية جراحية تانيه، وده معناة تكلفة أكبر ووقت أطول للعلاج. 

إيه العلامات اللي تدل على فشل زراعة الاسنان؟

فشل أو نجاح عملية زراعة الاسنان بشكل أساسي بتكون لاحتمالين أو سببين، إما بسبب الدكتور، أو بسبب المريض في عدم التزامه بالتعليمات، فلو لقيت علامة من دول من الأفضل زيارة دكتور زراعة الاسنان المتخصص عشان يفحص الزرعة ويتأكد من سلامة اسنانك بما فيهم السنة المزروعة، وأهم العلامات دي هي:

  • التهاب أو ركود اللثة خصوصاً في محيط السنة المزروعة.
  • تفكك الغرسة أو الاسنان المستبدلة.
  • تورم اللثة.
  • ألم شديد في اللثة والاسنان.
ايه الفرق بين زراعة الاسنان الفورية و زراعة الاسنان التقليدية؟

الطريقة التقليدية :

الطريقة التقليدية لعملية زراعة الاسنان بتتضمن أربعة مراحل:

المرحلة الأولى : استخراج الأسنان المتضررة أو المكسورة أو بقايا المفقودة، وبعدها الشخص بيضطر  لفترة التئام الجرح أو فترة استشفاء بتكون حوالي شهرين (والدكتور بيحددها حسب حالة أسنانك وحسب حالتك الصحية) 

المرحلة الثانية : بيبدأ دكتور الاسنان بزرع الزرعة (يغرسها في الفك)؛ و قبل المرحلة اللي بعدها لازم يستنى لشخص مدة شفاء بيحددها الدكتور بردو.

المرحلة التالتة و الأخيرة: هي مرحلة وضع التاج او الطربوش على الزرعة في نفس اليوم.

 زراعة الاسنان الفورية :

رغم كل اللي اتكلمنا فيه الا ان اطباء الاسنان يقدروا يقوموا بعملية زراعة الاسنان كلها بشكل فوري في يوم واحد…  وفي اليوم ده طبيب الاسنان بيتخطى عمليات التئام الجروح كلها، والحل ده بيكون مناسب لحالات اسنان كتيرة، لكن لازم تتأكد من دكتور زراعة اسنان متخصص إن حالة أسنانك وحالتك الصحية مناسب ليها زراعة الاسنان الفورية.

ايه الفرق بين تركيب الاسنان و زراعة الاسنان ؟

فيه فروقات كتير بين زراعة الاسنان وتركيبات الاسنان واللي على أساسها بتحدد مع الدكتور المتخصص الأنسب لحالتك الصحية ولحالة أسنانك، والفروقات دي بتكون في أكتر من عامل، منهم: 

  1.  من حيث التكوين
    1. تركيبات الاسنان الثابتة: في الأغلب بتكون عبارة عن جسر متصل بين 3 أسنان، وبتتكون إما من البورسلين أو الزيركون.
    2. تركيبات الاسنان الجزئية المتحركة: عبارة عن أسنان صناعية من مادة الأكريل، بيتم تصنيعها مخصوص على حسب مقاس السنة المفقودة، وبيتم تجهيزها في المعمل وبعدها بيبدأ الطبيب في عملية التركيب.
    3. تركيبات الاسنان المتحركة: بما انها مش ثابتة على الاسنان فبديهي إنها مش بتلتحم بالأسنان، والأنواع الأشهر منها بتتكون من الزيركون.
    4. زراعة الاسنان: الزرعة غالبا ما تكون من التيتانيوم، لأن التيتانيوم بيقدر يلتئم مع عظام الفك، أما التاج بيكون حسب رغبة الشخص وحسب ترشيح الدكتور للنوع الأنسب ليه.
  2. من حيث التحضير:
    1. تركيبات الاسنان الثابتة: بيتم فيها برد بسيط للأسنان المجاورة للتركيبة.
    2. تركيبات الاسنان المتحركة: مش بتلتحم بالعظم ولا الأسنان بالتالي مفيش أي تحضير ليها تقريباً.
    3. زراعة الاسنان: بيتم الأول غرس الزرعة في العظم وبعدها انتظار فترة شفاء لحد ما تلتئم وبعد ما الدكتور بيتأكد إن الزرعة استقرت بيركب فوقيها التاج أو التركيبة.
  3.  من حيث الاسعار:
    1. اسعار زرع الاسنان في مصر واسعار تركيبات الاسنان الثابتة بتختلف باختلاف عوامل كتير أهمها النوع، ومن هنا تقدر تعرف اسعار زراعة الاسنان في عيادة وايت اند برايت، ومقارنة بينها وبين اسعارها في باقي العيادات، ومن هنا اسعار تركيبات الاسنان في مصر.

وهنا هتلاقي بالتفصيل امتى تختار زراعة اسنان وامتى تختار تركيبات الاسنان

اخر مقالاتنا